Vriendschap in vrijheid

Ontmoetingen tussen kinderen uit groep 4-5 met mensen met (beginnende) dementie zijn zo bijzonder! Dat merkten we maar al te goed toen we het project ‘Vriendschap in vrijheid, vrijheid in vriendschap’ organiseerden. We stelden elkaar vragen zoals ‘waar ben je nieuwsgierig naar’, ‘wat zou je van de ander willen weten’, ‘wat zou je willen vragen’ en maakten samen ‘Vriendjes’ van wilgentenen en metaaldraad.

Vier ochtenden bezochten schoolklassen uit groep 4-5 het Odensehuis. De leerlingen onderzochten daar samen met de deelnemers wat vriendschap is, in woord en vooral in beeld. Kunstdocent Fransje Smit en Louisa Bosker begeleidde het project. Er werd contact gemaakt, verhalen uitgewisseld en beeldend gewerkt in gemengde groepjes.

Uitgangspunt was de ander leren kennen in de ontmoeting. Waar ben je nieuwsgierig naar? Wat zou je van de ander willen weten? Wat zou je willen vragen? Zo faciliteerden we een open ontmoeting tussen kinderen mensen met (beginnende) dementie, zodat ze contact maken en samen werken aan een groter geheel.

De deelnemers creëerden samen ‘Vriendjes’ van wilgentenen en metaaldraad. Deze ‘Vriendjes’ kregen een naam en een eigen plek in een imaginaire wereld die ze met elkaar maakten die ochtend. Samen met de teksten vormt zich zo een beeld van deze ontmoeting tussen jong en oud en het contact dat hierin is ontstaan.
De verhalen rond deze ontmoetingen zijn opgetekend en beeldend verwoord in de publicatie ‘Vriendschap in Vrijheid’. In dit boekje word je meegenomen in zo’n ontmoetingsmoment. Het boekje is een weergave van een project in het Kunstmenu voor scholen in Wageningen. 

De ontmoetingen jong en oud werden vorig schooljaar voor het eerst georganiseerd in het project ‘Vriendschap in vrijheid, vrijheid in vriendschap’. Het werden stuk voor stuk bijzondere ontmoetingen voor zowel jong als oud.